9 dec 2012

Nobelprijswinnaar looft censuur

De Nobelprijswinnaar Literatuur Mo Yan deed gisteren de wenkbrauwen fronsen tijdens een persconferentie. De Chinese auteur, die jarenlang voor het leger van de Volksrepubliek werkte en het goed kan vinden met het regime in Peking, verdedigde namelijk censuur-maatregelen. Volgens Mo mag censuur de waarheid geen geweld aan doen, maar moeten geruchten of smaad gecensureerd worden. ‘Ik vind wel dat censuur hoogstaande principes moet hanteren', zei hij.
 
Mo krijgt maandag de Nobelprijs. De vrijheid van meningsuiting is een heikele kwestie in China. Mo vergeleek censuur met de strikte veiligheidsprocedures op luchthavens. ‘Toen ik door de douane ging, vroegen ze me zelfs om mijn riem en mijn schoenen af te doen. Maar ik vind dat noodzakelijke controles.'
 
Vragen over Liu Xiaobo, zijn landgenoot en collega die in 2010 de Nobelprijs voor de Vrede won, maar in de gevangenis zit, ging Mo liever uit de weg. Een paar weken geleden zei hij dat hij hoopt dat Liu binnenkort vrijkomt. Daar verwees hij nu weer naar. ‘U kunt mijn mening op het internet vinden. Ik hoop dat dit volstaat.' (bron : standaard.be)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten