9 sep 2012

Ian McEwan - Amsterdam

 
Na het lezen van 'Zaterdag' was ik dringend toe aan ander werk van deze Britse topauteur en koos ik voor 'Amsterdam' waarmee hij in 1998 de Booker Prize heeft gewonnen.
 
De omslagillustratie is van de hand van Felician Freiherr von Myrbach-Rheinfeld (1853-1940), een Oostenrijks schilder en boekillustrator die na een militaire opleiding overwegend militaire thema's in zijn kunst verwerkte en die ook nog illustraties leverde voor schrijvers als Alphonse Daudet en Victor Hugo.
 
Deze illustratie sluit zeer goed aan bij het slot van dit boek, een tweegevecht of duel om de eer tussen de 2 hoofdpersonen.Na de crematie van Molly Lane blijven drie ex-minnaars, allen heren van stand, verweesd achter: een succesvol componist, de hoofdredacteur van een kwaliteitskrant en een rechts minister met premierambities. Molly's schokkende dood en een set foto's in haar nalatenschap inspireren de eerste twee tot een sardonisch verbond dat hun leven op het spel zet, hun vriendschap op de proef stelt en de politieke carrière van de derde ondermijnt.
  

Over 'Amsterdam'



MCEWAN

(in 1998 in The Observer) « Het boek gaat over te ver reikende ambities, over het zelfbedrog en de hoogmoed die alle mannen van mijn leeftijd onvermijdelijk ten deel vallen wanneer ze succes boeken en alom gerespecteerd worden.»

De titel

 
Verwijst naar een private joke tussen McEwan en een bevriende psychiater.

MCEWAN

« We waren hardop aan het filosoferen over wat er zou gebeuren als één van ons de ziekte van Alzheimer zou krijgen en razendsnel zou aftakelen. Het leek ons wel zo fair dat de ander hem dan naar Amsterdam zou brengen om 'm te laten euthanaseren: alleen zo zou een beschamend einde vermeden kunnen worden. 'Amsterdam' werd vanaf dan ons codewoord voor 'Je hersenen gaan erop achteruit.' Toen ik mijn computer eens vergat, zei mijn vriend: 'Well, it's Amsterdam for you.'»
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten