3 mrt 2014

Sjon - Uit de bek van de walvis

Vooraleer tussen de boekenrekken van de bibliotheek te duiken passeer ik steeds langs de laatst nieuw aangekochte boeken en bij mijn laatste bezoek aan de bibliotheek werd mijn aandacht getrokken naar dit kleurrijke boekje met toch wel een aparte vorm en het logo van een voor mij onbekende uitgeverij. Ook van de auteur Sjon had ik nog nooit gehoord, tijd dus om er kennis mee te maken. Sjon is het pseudoniem van de Ijslandse schrijver Sigurjon Birgir Sigurosson en blijkt ook van andere markten thuis te zijn. Zo schrijft hij eveneens poëzie, theater doch ook songteksten voor de Ijslandse zangeres Björk.


We worden terug in de tijd geworpen en komen terecht in het Ijsland van 1635-1639, een land van magie, sagen, fabels, elfen, eenhoorns en andere fantastische creaturen waarvan wij nooit hebben gedacht dat ze ooit hebben bestaan doch die voor Sjon toch de moeite waard blijken te zijn om ze in een roman op te voeren. Dit boek puilt uit van surrealistische verhalen. Jonas Palmason, bijgenaamd Jonas de Geleerde, wordt als zwarte magiër verbannen naar een onbewoond eilandje. Hij vertelt er over zijn zoektocht als kind naar de alchemistische steen der wijzen in de schedels van dode raven, over zons- en maansverduisteringen, over de mythe van de eenhoorn en voert gesprekken op de zeebodem met het lijk van een Baskische walvisvaarder die door Ijslanders om het leven werd gebracht. Twee jaar later wordt hij er door een mysterieuze figuur Ole Worm opgehaald; zijn vrouw Sigrid moet hij achterlaten en is bij zijn terugkeer overleden.

Fantastische verhalen hebben ook hun recht om verteld te worden doch ze zijn zo onrealistisch en veraf van onze leef- en denkwereld verwijderd opdat ik ervan echt heb kunnen genieten. Wellicht speelt mijn gebrek aan historische kennis hierbij mee een rol doch een roman behoeft m.i. geen voorkennis en de vraag stelt zich dan ook of dit boek wel als een roman kan beschouwd worden.

Voor meer informatie omtrent Scandinavische literatuur verwijs ik graag naar de site van Frans van de Pol; wellicht helpt lezing van andere Ijslandse auteurs me om alsnog het boek van Sjon beter te kunnen begrijpen.

           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten