11 mrt 2013

Libris Literatuurprijs 2013 - shortlist

Elvis Peeters is de enige Vlaming op de shortlist. In 'Dinsdag' vertelt hij een dag uit het bewogen leven van een 77-jarige man.

Andere kanshebbers op de prijs voor de beste Nederlandstalige roman van het afgelopen jaar zijn Esther Gerritsen ('Dorst' - De Geus), Arnon Grunberg ('De man zonder ziekte' - Nijgh & Van Ditmar), Oek de Jong ('Pier en oceaan' - Atlas Contact), Christiaan Weijts ('Euforie' - De Arbeiderspers) en Tommy Wieringa ('Dit zijn de namen' - De Bezige Bij).

Libris | Dorst  / druk  | Esther Gerritsen | 9789044525182 | LiteratuurLibris | De man zonder ziekte  / druk  | Arnon Grunberg | 9789038894836 | LiteratuurLibris | Pier en oceaan  / druk  | Oek de Jong | 9789020412857 | Literatuur
Libris | Dinsdag  / druk  | Elvis Peeters | 9789057595158 | LiteratuurLibris | Euforie  / druk  | Christiaan Weijts | 9789029586276 | LiteratuurLibris | Dit zijn de namen  / druk  | Tommy Wieringa | 9789023472698 | Literatuur

Zij krijgen allemaal sowieso een bedrag van 2.500 euro. Op Christiaan Weijts na werden alle auteurs eerder al genomineerd voor deze prijs en voor Arnon Grunberg is dit zelfs de vijfde nominatie.

De jury hekelt in haar juryrapport het grote aantal boeken geschreven als een "bouwpakket bestaande uit een handvol personages, een groot geheim in het verleden, tegengestelde belangen en loyaliteiten, een verliefdheid hier of juist wroeging en verdriet over een verbroken relatie daar". Het deed de jury "met regelmaat verlangen naar een robuust, ouderwets, ambachtelijk meubelstuk" dat ze "gelukkig in voldoende mate" is tegengekomen.

De winnaar van dit jaar wordt op 6 mei bekendgemaakt tijdens het traditionele galadiner voor genodigden vanuit het Amstel Hotel te Amsterdam, in een rechtstreekse uitzending van Nieuwsuur.

Vorig jaar won A.F.Th. van der Heijden de prijs met 'Tonio'.

1 opmerking:

  1. Ik wil deze gelegenheid gebruiken om de grote profeet te bedanken voor het terugbrengen van mijn huis toen ik leerde dat alle hoop verloren was. Mijn man vertrok naar een andere vrouw en ik ontmoette deze geweldige spreukonderlegger online en ik leg hem mijn situatie uit, na 2 dagen kwam mijn man terug naar mij en hij is nu zoals ik wil dat hij is. Je kunt contact opnemen met de priester voor elk soort spiritueel werk op (arenaofsolutions @ yahoo.com of whatsapp op +2348122910573)

    BeantwoordenVerwijderen