Het eigenlijke verhaal draait rond de begaafde Vincent (het lijdend voorwerp) en zijn manager Harlan. Harlan werd door New Renaissance aangetrokken om zijn uitgesproken mening over kwaliteit. Hij houdt zich fulltime bezig met het begeleiden en sturen van Vincent. Als kind groeit Vincent op in een labiel gezin, wat ideaal is voor de pijnen en smarten die Vincent moet verduren om een groot artiest te worden. Soms helpt Harlan een beetje als Vincent zich te veel in geluk gaat wentelen, door bv. de hond te vergiftigen, maar wanneer Vincents moeder naar Californië vlucht, worden de kinderen geplaatst. Vincent krijgt een plaats op de nieuwe school van New Renaissance waar hij nog beter zal begeleid worden.
De sporadische momenten van geluk die Vincent ervaart tijdens zijn tienerjaren worden snel, zonder medeweten van Vincent, in de kiem gesmoord. Het liefdesverdriet van zijn eerste meisje zal Vincent aanzetten tot het schrijven van memorabele songs. Zijn meest intieme nummer, gezongen door de it-girl van het moment, wordt een grote hit. In de volgende jaren zal Vincent meer songs schrijven. New Renaissance beslist deze te spreiden over verschillende artiesten om zo volledige kwaliteitsalbums op de wereld los te laten. Ondertussen wordt Vincents eerste echte vriendschap met een jongen uit een supermarkt door Harlan gesaboteerd. Dit zal resulteren in het schrijven van de kwaliteitsserie "Supermarkt". Wanneer Vincent zich depressief gaat voelen en zich tot alcohol wendt, vindt Harlan er niets beter op dan hem te laten diagnosticeren met tbc, waardoor Vincents levensdrang de bovenhand krijgt en het creatieve proces terug op gang komt. Toch loopt het bijna fataal af. Wanneer Harlan terug moet ingrijpen om Vincents grote liefde te saboteren, onderneemt Vincent een zelfmoordpoging.
Ondertussen heeft Harlan zelf eindelijk de liefde mogen ontdekken die hem milder stemt. Hij trekt met Vincent naar Californië en belooft zijn nieuwe liefde Vincent beter te behandelen. Vincent lijkt echter niet meer in staat tot liefde. Wel pitcht hij het magistrale idee om een make-over van de Wizard of Oz te maken die alle clichés van Hollywood uitvergroot. De film zal het grootste kassucces van New Renaissance worden. Vincent heeft ondertussen ook meerdere series lopen en zijn liedjes kennen nog steeds succes op albums van verschillende artiesten. Hij is echter niet meer productief nu het beter met hem gaat en er geld van zijn royalty's binnenkomt. Als Lipowicz sterft, neemt zijn rechterhand Prormps de teugels in handen. Die vindt dat Vincent harder moet worden aangepakt en laat hem door een onbekende in elkaar slaan. Als Vincents moment om in de spotlights te staan aanbreekt, wordt hij nogmaals vernederd en lijkt hij klaar om zijn magnus opus te maken.
Wat er op het einde nog gebeurt zal ik niet verraden, ik heb het gevoel dat ik al te veel heb prijsgegeven. Het Kan Altijd Erger is misschien geen kunst met een grote K, het is wel een van de meest onderhoudende boeken die ik de laatste jaren heb mogen lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten