Deze roman speelt zich af in een niet ondenkbare nabije toekomst waar de technologie de mens heeft ingehaald en deze wordt gereduceerd tot een globale statistiek afleesbaar op de door iedereen gebruikte äppäräti. Dit toestel scant iedereen op zijn gedachten en bruikbaarheid. Kredietpalen gaan de financiële status van de inwoners na. De maatschappij is gedevalueerd tot een "survival of the fittest". De parken in New York worden herschapen tot ghettos van kredietonwaardigen. Verzet wordt hardhandig neergeslagen. Niet Amerika, maar wel China is de toonaangevende natie, de dollar is niets meer waard en de Amerikaanse president is in oorlog met Venezuela, wat hem de hoon van andere landen oplevert.
In deze setting maken we kennis met Lenny Abramov, een late, niet al te aantrekkelijke dertiger met een lage neukbaarheidsfactor. Hij werkt voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in het werven van klanten die onsterfelijk willen worden. Op het einde van zijn wervingstrip in Italië leert hij de knappe en veel jongere Eunice Park kennen die ook uit New York komt. Lenny komt tot het besluit dat hij zonder haar niet verder kan leven. Eunice beantwoordt zijn gevoelens in eerste instantie niet. Terug in New York hoopt hij vurig dat ze zijn leven zal komen binnenwandelen. Groot is zijn verbazing als ze dat uiteindelijk ook doet.
Omdat ze beiden niet echt bij elkaar passen, is hun relatie ongewoon van aard. Eunice Park voelt zich niet echt aangetrokken tot Lenny, maar ziet in hem wel kwaliteiten en weet dat hij haar nodig heeft. Ook wil ze niet terug naar haar tirannieke vader, maar wel in de buurt van haar familie verblijven. Lenny herkent in haar een beschadigd meisje wat samen met haar schoonheid zijn aantrekking in haar verklaard. Tegen de achtergrond van de teloorgang van een natie trachten ze zichzelf tegen beter weten in samen te houden.
Super triest waargebeurd liefdesverhaal is opgevat als een dagboek van Lenny, afgewisseld met berichten van het GlobalTeens-account van Eunice Park. Zo krijgt de lezer een beeld van hoe beide partners hun relatie beleven. Lenny verwoordt zonder scrupules zijn romantische voor -en rampspoed, terwijl Eunice in snedige berichten aan haar ouders, zus en vriendin verslag doet over haar zogenaamde romance.
1984 van Orwell is nooit veraf in de tijdsgeest van deze roman. De vlijmscherpe politieke en maatschappijkritiek wordt gelardeerd met expliciet taalgebruik. Oppervlakkigheid is de norm geworden (boeken lezen is not done, ze stinken) en privacy is een achterhaald begrip. In een tijd dat Facebook en Twitter onze diepere waarden aantasten, stemt deze roman tot nadenken over welke weg onze informatiemaatschappij zal inslaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten