15 apr 2012

Vendela Vida - De Minnaars

Sinds de dood van Peter leeft de 53-jarige Yvonne in een bolster die niemand kan binnendringen, zelfs niet haar tweeling, Matthew en Aurelia. Nadat de geschiedenislerares twee keer dezelfde les over Oliver Cromwell aan een klas gaf, verplicht het schoolhoofd haar om er even tussenuit te gaan. 'Geschiedenis was een troost - het ging niet over haar,' schrijft Vida over de afstandelijke Yvonne. Als jonge vrouw had ze gehouden van het avontuur en Yvonne vraagt zich af wat er nog over is van de pasgehuwde van dertig jaar eerder. Het Datça van toen is niet meer. In de afgeleefde badplaats vlucht Yvonne haar gigantische huurhuis in. Ze reageert nauwelijks wanneer ze er een seksschommel en een boek over anale seks vindt.

 Haar seksualiteit is ondergesneeuwd door verdriet en boosheid. Het is vooral Özlem, de ex-vrouw van de huiseigenaar, die haar confronteert met haar seksualiteit. Hun gesprekken voeren Yvonne terug naar de jaren met Peter. Het was een huwelijk waarin de aan drugs verslaafde Aurelia een wig dreef tussen haar ouders; Yvonne en Aurelia vormden een team, Peter en succeszoon Matthew verwijderden zich.

Vida is een auteur die karig is met woorden en beelden. De minnaars is dan ook geen roman voor wie hoopt op exotische details over Turkije. De details verbeelden vooral Yvonnes innerlijke landschap of staan ermee in contrast. Op een strand sluit Yvonne een woordeloze vriendschap met een tienjarige Turkse jongen die schelpen zoekt in zee. Hij roept moederlijke gevoelens bij haar op. De lokale bevolking keurt de vriendschap af: 'Jullie tweeën lachen en spelen als minnaars,' aldus een ober.

De minnaars is het derde deel van Vida's trilogie over kwaadheid, herinnering en verdriet. Net als in de andere delen gaat het vrouwelijke hoofdpersonage na een gewelddadige gebeurtenis - Peter stierf bij een ongeval - op een fysieke én innerlijke reis. Aan het einde van de roman gebeurt er iets gruwelijks waardoor Yvonne ontspoort. Die afwikkeling gaat nogal bruusk. Het laatste beeld is dan weer krachtig en past helemaal binnen deze roman over ouderschap, de chemie van lange huwelijken en de seksualiteit van een niet zo jonge vrouw. Vida laat Yvonnes jaloezie zien, wanneer ze een boottocht maakt met een gelukkig paar, maar ze toont ook hoe Yvonne ervan geniet om zich de verhalen die Peter altijd vertelde tijdens etentjes, toe te eigenen.

De minnaars is een stille roman waarin de spanning geleidelijk oploopt en waarin Vida Yvonnes nerveuze route door de villa en door Datça, afwisselt met flashbacks over Peter en de kinderen. De taal is glashelder en sober.

Lees hier een interview met Vendela Vida d.d. 08/02/2012 gepubliceerd op de blog Writerskitchen van journaliste Kathy Mathys :

http://kathymathys.blogspot.com/2012/02/vendela-vida-interview-de-standaard.html

en een interview d.d. 06/11/2010 in the San Francisco Chronicle :

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2010/07/05/DDQA1E4IOH.DTL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten