1 okt 2013

Thomas Pynchon - Eigen gebrek

Het is altijd een moeilijke keuze welk boek je meeneemt op vakantie. Persoonlijk neem ik liever een gekocht exemplaar mee zodat eventueel verlies me geen extra geld kost. En ik heb de laatste tijd nogal wat boeken gekocht die nog niet gelezen zijn. Ook de locatie speelt een rol. Voor mijn trip naar Californië had ik gelukkig de laatste Thomas Pynchon liggen. Eigen gebrek speelt zich af in de chaotische jaren '60-'70 van Los Angeles, met een kleine uitstap naar Las Vegas. Tijdens mijn trip had ik enkel in het vliegtuig veel tijd om te lezen, zodat deze driedubbel gelaagde roman pas zijn einde kreeg toen ik terug thuis was. Ik moet eerlijk toegeven dat het lezen van deze roman de kers op de taart was van een onvergetelijke vakantie.


Het lezen van een roman van Thomas Pynchon is een hele belevenis. In het begin wordt je van de ene ontmoeting naar de andere getorpedeerd, terwijl zich verschillende intriges simultaan voltrekken. Onderweg wordt je ondergedompeld in de wereld van de hippies met hun relaxte surfmuziek, de obligate verdovende middelen, flashy auto's en ditto eet- en uitgaansgelegenheden en dit tegen de achtergrond van de slachtpartijen van Charles Manson en The Aryan Brotherhood.

Doc Sportello's gezapige leventje wordt danig verstoord als zijn ex-liefje Shasta hem inhuurt om haar huidig vriendje Michael Wolfmann, een invloedrijke vastgoedmagnaat, die op mysterieuze wijze is verdwenen, op te sporen. Voor hij het beseft, bevindt hij zich in en wespennest met gevaar voor eigen leven. Wolfmann wou zijn leven beteren en zijn rijkdom herverdelen. Verschillende partijen, met niet in het minste zijn echte vriendin zien dit echter niet graag gebeuren.

In zijn speurtocht doet Doc beroep op verschillende bronnen waaronder Sauncho, zijn gewiekste advocaat, Penny, zijn huidige vriendin die voor het openbaar ministerie werkt en Bigfoot Johnson, een rechercheur bij de politie met wie hij een moeilijke relatie heeft mede door zijn hippiepersoonlijkheid. In meestal benevelde toestand weet Doc zich van de ene naar de andere aanwijzing te slepen en komt in contact met politie en FBI, motorbendes, dealers en een mysterieus schip, genaamd The Golden Fang.

Zijn onderzoek wordt er niet eenvoudiger op als zijn hulp ook nog eens wordt ingeroepen door Hope Harlingen wiens man, een verslaafde saxofonist dood wordt opgegeven zonder dat daar echt tastbaar bewijs voor is. Doc kan onmogelijk neen zeggen tegen al die knappe vrouwen die zijn hulp nodig hebben.

In zijn zoektocht naar Wolfmann en diens connecties, komt Doc meermaals op het spoor van Roy die als spion is ingelijfd door de LAPD en Vigilant California. In ruil voor een ontwenningskuur moet Roy infiltreren in allerlei subversieve groeperingen, zoals de surfrockgroep The Boards en ontwenningskliniek Chryskylodon, mede opgericht door de vriendin van Michael Wolfmann.

In Las Vegas wordt het Doc Sportello langzaam duidelijk dat hij zelf ook maar een pion is in een groter en gevaarlijk spel. Hij wordt door Bigfoot Johnson gebruikt om een oude vete tussen hem en een "silent killer", genaamd Adrian Prussia definitief te beslechten. Enkel door zijn ongekende inventiviteit weet Doc zich aan meerdere doodsvonnissen te onttrekken.

Ik zou over de plot oneindig kunnen uitweiden, maar veel wijzer zou je er niet van worden zonder het boek te hebben gelezen. Het volstaat te zeggen dat Eigen gebrek een atypische en ingenieuze (detective)roman is die je verwonderd, maar voldaan achterlaat. Ik kijk al vol ongeduld uit naar zijn nieuwe roman die binnenkort zal verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten