Karen, een alleenstaande moeder reist af naar Toronto om af te spreken met haar internetdate Warren. Ze zal hem treffen in de cocktailbar van de luchthaven, tevens de plaats waar deze roman zich afspeelt. Rick is er de barman en zal vandaag zijn grote idool Leslie Freemont, een zelfhulpgoeroe, ontmoeten. Luke is een pastoor die net het geld van zijn kerk heeft gestolen en met het eerste beschikbare vliegtuig hierheen is gevlucht. Rachel is een bloedmooie robotvrouw die geen menselijk contact kan leggen en is hier met een missie. Door zwanger te worden zal ze haar vader bewijzen dat ze normaal is. Speler Eén is de avatar van Rachel in second life en is eerder geest dan ziel. Coupland gebruikt dit personage om de gedachten en verhoudingen tussen de hoofdpersonages in de nabije toekomst verder uit te diepen.
Er gebeurt een heleboel in deze roman. Van het ene op het andere moment swingen de olieprijzen de pan uit en leggen zo het land lam. Geen enkel vliegtuig zal nog vertrekken en er heerst chaos daarbuiten. Een dolle schutter heeft het voorzien op verloren zielen en schiet lukraak mensen neer rondom de cocktailbar. Terwijl de wereld in elkaar stort en alles voor altijd verandert, delen de lotgenoten binnen hun eigen waarheden en geheimen.
Het uitdiepen van de personages tilt de roman tot een hoger niveau en verraadt ook de eigenlijke bedoeling van Coupland. Zoals in veel van zijn vorige romans is hij ook hier erg kritisch voor de moderne maatschappij. De rol van God tegenover technologie. Het internet dat mensen wegzuigt uit de werkelijkheid. Het belang van tijd en wat we er als mens mee doen. Het zijn maar enkele thema's die Coupland handig aansnijdt in Speler 1. Hij schopt je misschien geen geweten, maar doet je op zijn minst toch even stilstaan en nadenken waarmee we eigenlijk allemaal bezig zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten