Een boek van Thomas Pynchon lezen is geen pure ontspanning. Soms moet je jezelf dwingen erin bezig te blijven. Als je het laat liggen, wordt je er toch terug naar toe gezogen om te ontdekken welke nieuwe intriges er zich ontwikkelen. Zo ook in Vineland. In tegenstelling tot De Veiling van nr. 49 vinden we hier wel degelijk een rechtlijnig (en complex) verhaal, al wordt dit pas op het einde duidelijk.
Mijn povere poging tot reconstructie van dit verhaal begint bij Prairie die opgroeit bij haar overjarige hippievader Zoyd, maar plots op de vlucht moet slaan voor "booswicht" Brock Vond, een ambitieuze machthebber die de excessen van het hippietijdperk wil uitwissen. Natuurlijk is er meer aan de hand. Brock Vond is geobsedeerd door de ex-vrouw van Zoyd en moeder van Prairie, nl. Frenesi. Nadat hij haar had toegeëigend en ingeschakkeld in zijn verklikkersprogramma, werd ze bevrijd uit zijn klauwen door DL. In die tussenperiode leert Frenesi Zoyd kennen en raakt ze zwanger van Prairie. Brock weet haar terug te vinden en Frenesi kiest voor Brock, zodat deze Zoyd en Prairie met rust laat. Tot bij hem de stoppen doorslaan ...
Er komen nog tal van andere personages, intriges en subplots aan bod met elk hun eigen verhaal, zoals DL, een vriendin van Frenesi die gezworen heeft Brock Vond te vermoorden; Weed, een charismatische leider van het studentenprotest die door toedoen van Frenesi wordt vermoord en Takeshi die bijna door DL wordt vermoord, omdat ze hem aanziet als Brock Vond, waarna ze een leven lang in zijn schuld staat. En dan is er nog de leefwereld van de Thanaten (mensen die zich tussen leven en dood bevinden, waaronder Weed na toedoen van Frenesi) en de "ninja-kloosterzusters" waar DL regelmatig verblijft. Je zou van minder de rode draad kwijtraken.
Vineland (1990) is het verhaal van overjarige hippies in Vineland, een fictief plaatsje in Noord-Californië. Het boek is een bittere satire op het Reagantijdperk, kritiek op de wanen van deze regeringen wat betreft alles wat 'links' en progressief is, de 'war on drugs' en de toenemende repressie in 'het land van de vrijheid'. Het betreft een omzien naar een periode waarin veel mogelijk was, maar er uiteindelijk weinig is gerealiseerd. Het beschrijft een Amerika waar de werkelijkheid vervangen is door de alomtegenwoordige televisie die de realiteitsbeleving van velen vertroebelt in het Amerikaanse leven. Het is zowel een belevenis als een opgave om het boek klein te krijgen, maar ik ben blij dat ik er in ben geslaagd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten