8 dec 2013

Benjamin Constable - De drie levens van Tomomi Ishikawa

Het debuut van Benjamin Constable wordt aangeprezen voor fervente lezers van Haruki Murakami en Paul Auster. De kaft ademt al een Murakami-sfeertje. De complexe relatie tussen beide protagonisten die elkaar uitdagen en de toevoeging van enkele surrealistische elementen zoals een denkbeeldige kat dragen hier nog toe bij. De zoektocht door de straten van grote steden als Parijs en New York doen dan weer denken aan de romans van Paul Auster. De verhaalstijl is echter speelser dan beide geroemde auteurs, zoals men ook van een debuut zou kunnen verwachten. Dit doet echter niets af aan het leesplezier van deze avontuurlijke roman, die zich aan een razend tempo laat verslinden.  

Ben (Constable) en Tomomi Ishikawa zijn al enkele jaren goede vrienden die alles met elkaar kunnen delen zonder enige seksuele afleiding. Groot is dan ook Bens afgrijzen als hij een brief onder zijn deur vindt waarin Tomomi aangeeft dat ze zichzelf van het leven zal hebben beroofd tegen de tijd dat hij de brief leest. Hij rent naar haar appartement en vindt er enkel haar computer die ze hem heeft nagelaten. Hierop staan vijf mappen met wel honderden bestanden. Hij geraakt er geen wijs uit en besluit de zaak te begraven. Wanneer enkele maanden later zijn computer het begeeft en hij teruggrijpt naar de laptop van Tomomi, begint hij zich te verdiepen in de aanwijzingen die ze hem heeft nagelaten. Wil ze dat hij naar haar op zoek gaat om te weten te komen wat er precies is gebeurd?

Via de teksten op haar computer komt Ben in contact met een kant van Tomomi die hij tot op heden niet kende. Haar literaire aspiraties en donkere kant komen naar boven via teksten die verwijzen naar de map op haar computer met de titel 'mijn doden'. Vreemd genoeg vindt hij hier ook zijn naam terug. Haar uitvoerige kennis van de geschiedenis van Parijs zal Ben doorheen de stad leiden op zoek naar nieuw aanknopingspunten. Soms zal ze hem ook uitdagen halsbrekende toeren uit te halen om een volgende stap te kunnen zetten. Zijn zoektocht zal hem heel Parijs rondsturen, maar een volgende aanwijzing dwingt hem zelfs naar New York af te reizen.

Uiteraard is er geen dwang. Het blijft Bens keuze om deze queeste te ondernemen. Hij voelt zich evenwel moreel verplicht en ergens hoopt hij ook dat Tomomi niet dood is en hij haar uiteindelijk zal vinden. In New York krijgt hij al gauw het gevoel dat hij gevolgd wordt, wanneer hij geregeld mails ontvangt uit de mailbox van zijn verloren vriendin. Deze mails sturen hem steeds opnieuw op pad om Tomomi's achtergelaten schatten te ontdekken. De zoektocht waarbij hij steeds opnieuw leuke plekjes ontdekt is echter aangenamer dan de vondst. Elke schat is een immers een bekentenis van Tomomi over een moord die ze zou hebben gepleegd.

De moorden worden uitvoerig beschreven en vormen literair het hoogtepunt van de roman. Zo krijgt de lezer immers ook een beeld van het bizarre en uitermate getroebleerde leven van deze vrouw die haar vriend zo ver kan krijgen dat hij over de wereld reist om haar geest na te jagen. Valt dit nog vriendschap te noemen en hoe goed kenden beiden elkaar? Zijn de moorden op papier daadwerkelijk gebeurd of zijn ze een poging om Ben mee in haar leefwereld te slepen en vormen ze het verhaal dat zij altijd al (voor hem) wilde schrijven?

Het debuut van de Brit Benjamin Constable die zichzelf en delen van zijn persoonlijke leven (hij woont bv. in Parijs) heeft verwerkt in zijn roman roept tijdens het lezen veel vragen op. De meeste worden uiteindelijk beantwoord, zodat er geen groot mysterie blijft hangen. Toch blijft het verhaal tot op het einde verassen. Er wordt al gewerkt aan een tweede roman die als werktitel Love and inventions of Abbas Ibn Firnas heeft meegekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten